Op Burgst willen we afstemmen op de verschillende niveaus en onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dat doen we volgens het 4D-model:
Data: Het verzamelen van data (resultaten).
Duiden: Begrijpen en interpreteren van de verzamelde data.
Doelen: Uitgaande van onze schoolnormen en schooldoelen en kijken samen met de leerkracht of hun groep voldoet aan de invulling van gestelde doelen
Doen: Het uitvoeren van het groepsplan; we hebben voor ieder vak een onderwijsplan.
In iedere groep geven we les op 3 niveaus; het basisniveau; het intensieve arrangement en het verdiept arrangement. Zo zorg je ervoor dat de extra instructiegroepen niet te groot worden en de leerlingen voldoende uitgedaagd worden.
Ieder jaar bespreken we de opbrengsten van de hele school. Het katern opbrengsten brengt niet alleen alle tussen- en eindopbrengsten in beeld, maar geeft ook een zicht op de kenmerken van onze leerlingen; de sociale vaardigheden, de leerlingen met speciale behoeften en arrangementen en hoe onze leerlingen presteren in het voortgezet onderwijs. We analyseren en beoordelen zelf al deze items en formuleren verbeterpunten voor het nieuwe schooljaar. We hebben verder onze schoolnormen bepaald op basis van de prestaties van onze groepen.